• Call us: 1-800-123-4567
  • john@doe.com

Bezpieczna, ekologiczna i ekonomiczna ekojazda

1Idea jazdy ekologicznej (tzw. ecodrivingu) pojawiła się w latach 90. XX wieku w kontekście obniżenia zanieczyszczenia powietrza. Obecnie jednak nie odnosi się wyłącznie do ochrony środowiska, ale łączy jeszcze dwa inne aspekty – bezpieczeństwo i ekonomię.

Technika jazdy energooszczędnej
Ekojazda, jako technika energooszczędnego i świadomego prowadzenia pojazdu, zakłada praktyczne stosowanie zasad mających na celu zmniejszenie zużycia paliwa, mniejszą eksploatację części samochodu, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych (dwutlenku węgla), zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i poprawę komfortu jazdy. Ten nowoczesny styl jazdy wynika ze zmian technicznych w zakresie konstruowania jednostek napędowych pojazdów i wymaga od kierowcy większej świadomości w zakresie funkcjonowania mechaniki samochodowej oraz umiejętności posługiwania się silnikiem.
Dlatego też nauka ekojazdy wymaga specjalnego instruktażu, w ramach którego kierowca:

• zaznajomi się z zasadami tej techniki,
• zyska umiejętność praktycznego stosowania zasad,
• zrozumie zależność między ekonomią, ekologią i bezpieczeństwem, jako podstawowymi aspektami ekojazdy.

Idea ecodrivigu propagowana jest też przez producentów samochodów, którzy wypuszczają na rynek pojazdy z napędem hybrydowym – wciąż udoskonalanym właśnie pod kątem ekojazdy.
Jednak najważniejsze są umiejętności kierowcy. Technologie wspomagają informując kierowcę np. o zalecanym biegu lub stanie technicznym, ale jeszcze pewnie długo nie zastąpią człowieka. Technika ecodrivingu jest już powszechnie stosowana w krajach skandynawskich, a także w Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, czyli w krajach stawiających na bezpieczeństwo oraz oszczędności paliwa. Praktyczna i teoretyczna znajomość ekojazdy sprawdzana jest tam na egzaminach na prawo jazdy oraz rozpowszechniana na dodatkowych kursach i szkoleniach w firmach. W Polsce także dostępne są już szkolenia Świadomych Kierowców oparte o innowacyjne rozwiązania skandynawskie – podkreśla Sylwester Pawłowski, ekspert z Mobilnego Centrum Doświadczania Bezpieczeństwa www.swiadomykierowca.pl, które przeszkoliło w ciągu ostatnich 2 lat ponad 17 tys. kierowców.

Nowoczesne narzędzia
Wsparciem dla propagowania techniki jazdy energooszczędnej są rozwiązania technologiczne stosowane w nowoczesnych pojazdach. To nie tylko nowa konstrukcja silników w pewnym stopniu zmuszająca kierowców do zmiany stylu jazdy na bardziej ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny. To również inne narzędzia wspomagające naukę ekojazdy i kontrolę w zakresie praktycznego stosowania jej zasad.
Przykładem takiego rozwiązania jest aplikacja Safter.pl wykorzystująca technologie mobilne znajdujące zastosowanie w transporcie samochodowym. Dla kierowców zainteresowanych nauką ekojazdy narzędzie może być dużym ułatwieniem, ze względu na bieżący monitoring stylu jazdy i rejestrowanie wszystkich zdarzeń. Aplikacja uwzględnia czynniki istotne w kontekście ekonomii, ekologii i bezpieczeństwa – najważniejszych aspektów jazdy energooszczędnej. Na podstawie zarejestrowanych parametrów weryfikowany jest styl jazdy kierowcy, z podaniem informacji o tym, na ile jest on zbliżony do techniki ecodrivingu.
Obok bieżącego monitoringu jazdy i precyzowania stylu jazdy na podstawie rejestrowanych zdarzeń, dużym wsparciem dla kierowców może być system eko-porad przekazywanych podczas jazdy lub w raportach podsumowujących. Aktualne informacje dotyczące sposobu jazdy ułatwiają wyrobienie nawyków wynikających z zasad jazdy energooszczędnej, które znacznie mogą się różnić od przyzwyczajeń kierowców.
Ze względu na bieżące powiadomienia narzędzie takie może być przydatne zarówno doświadczonym kierowcom, którzy chcą zmienić przyzwyczajenia, jak i osobom dopiero uczącym się jeździć samochodem. Motywacją do szkolenia jest nie tylko moda na wszystko co „eko”, ale przede wszystkim realne oszczędności w zużyciu paliwa, które mogą dochodzić nawet do 20-30%.
Z aplikacji mogą korzystać kierowcy podróżujący prywatnymi samochodami i przedsiębiorcy posiadający flotę samochodową. Rejestrowane przez system informacje ułatwiają sprawne zarządzanie pojazdami, kontrolowanie kosztów związanych z użytkowaniem pojazdów, a także ocenę stylu jazdy poszczególnych kierowców w przedsiębiorstwie.

Najważniejsze zasady ekojazdy
Ekojazda to więc przede wszystkim rozsądne użytkowane pojazdu, polegające na obniżeniu spalania, zmniejszeniu zużycia części, płynnej jeździe zgodnie z przepisami, a także bezpiecznym prowadzeniu samochodu – co wymaga dużej świadomości kierowcy. Wśród podstawowych zasad ekojazdy wymienia się więc:

• równomierne tempo jazdy, podczas którego silnik zużywa mniej paliwa,
• odpowiednie odstępy między pojazdami umożliwiające swobodne manewrowanie i szybką reakcję na zdarzenia,
• jazdę na najwyższym biegu przy stabilnej prędkości,
• rozpędzanie samochodu przy użyciu ¾ gazu i zmianie biegu na wyższy przy około 2000 obr./min,
• redukcję biegów przy obrotach spadających do około 1 000 obr/min,
• hamowanie silnikiem i jak najmniejsze używanie pedału hamulca,
• wyłączanie silnika na postoju,
• kontrola ciśnienia w oponach (dwa razy na miesiąc),
• rozsądne użytkowanie klimatyzacji i urządzeń elektrycznych,
• ograniczenie odciążenia pojazdu – wyjęcie zbędnego balastu z bagażnika i zdjęcie bagażnika dachowego.

Eksperci Projektu Świadomy Kierowca, wprowadzający innowacyjne oprogramowanie oraz symulatory do ekojazdy na polski rynek, podsumowali całą teorię w łatwe do zapamiętania hasło: PUPA. I nie chodzi tu o markę kosmetyków ani część ciała, choć skojarzenia podobno pomagają w zapamiętywaniu. Chodzi o 4 złote zasady Świadomej i Bezpiecznej EKOjazdy:
Przyspieszaj zdecydowanie – przyspieszaj tak, aby jak najszybciej osiągnąć wybraną prędkość przelotową (na ogół jest to max. prędkość dozwolona przepisami). Podczas przyspieszania wciskaj pedał gazu na ¾ głębokości pamiętając, żeby nie przekraczać 2000-2500 obrotów i tak by jak najkrócej jechać na niskich biegach.
Utrzymuj stałą prędkość – utrzymanie stałej prędkości wiąże się z płynnością jazdy i ma wpływ na lepsze samopoczucie i ograniczenie stresu wywoływanego każdym przyspieszeniem i koniecznością częstego hamowania oraz zmiany biegów, a przede wszystkim ogranicza spalanie.
Przewiduj – stale analizuj ruch i sytuację na drodze i w jej otoczeniu, aby reagować zawczasu na wzniesienia, światła lub inne przeszkody drogowe oraz ograniczyć ilość nagłych hamowań i ponownego ruszania od całkowitego zatrzymania. Przewiduj zachowania innych w myśl zasady ograniczonego zaufania do pozostałych kierowców.
Aktywnie hamuj silnikiem – nie tocz się na luzie, taka jazda jest niebezpieczna i stwarza ryzyko ograniczenia kontroli nad autem oraz nie jest ekonomiczna. Wykorzystuj ukształtowanie terenu (np. spadki) oraz hamuj silnikiem by ograniczyć spalanie oraz zawsze być przygotowanym na nagłe niebezpieczne sytuacje na drodze np. błędy innych uczestników ruchu.
Większości Polaków jazda EKO kojarzy się z jazdą powolną, nudną a wręcz ślamazarną. Nic bardziej mylnego, jeśli zastosujemy zasady PUPA. Ecodriving zgodnie z tymi zasadami to pokaz naszej przewagi nad innymi kierowcami oraz wyraz wysokiej dojrzałości i opanowania za kierownicą. To obalenie mitów i realne oszczędności paliwa podczas atrakcyjnej i dynamicznej jazdy. To także inteligenta taktyka poruszania się po drodze i nowoczesny styl jazdy charakterystyczny dla każdego Świadomego Kierowcy.  Wprowadzenie kilku prostych zasad w życie przyczyni się do realnych oszczędności finansowych, większego bezpieczeństwa i komfortu, a także lepszego użytkowania pojazdu i ochrony środowiska. Jeżdżąc EKO jesteśmy modni oraz rozsądnie użytkujemy pojazd i zwiększamy objętość portfela!

Unia

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Subscribe
Newsletter