• Call us: 1-800-123-4567
  • john@doe.com

Czy miejskie terenówki mają sens?

Miejska terenówka to samochód o ciekawej linii nadwozia, wyższym prześwicie, większych kołach, często wyposażony w napęd 4×4. To, mówiąc w kilku słowach, idealne auto dla ludzi aktywnych.

Zalety miejskiej terenówki
Taki samochód ma wiele zalet. Ponadczasowa linia nadwozia, stylizowana na auto terenowe, pozytywnie wyróżnia się na tle innych pojazdów. Wyższa pozycja za kierownicą zapewnia lepszą widoczność, przez co pozwala łatwiej wyprzedzać i chroni przed oślepianiem. Większy prześwit i osłony podwozia chronią samochód przed uszkodzeniami, powodowanymi przez dziury w drogach i wysokie krawężniki. Zwiększają one także dzielność auta na gorszej nawierzchni. Napęd na obie osie zdecydowanie zwiększa przyczepność zimą, nawet w czasie gołoledzi, co ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Miejska terenówka jest też o wiele tańsza w zakupie i utrzymaniu niż typowe auto terenowe. Typowy mieszkaniec miasta nie potrzebuje samochodu z reduktorem i ogromnym silnikiem.

Różne oblicza miejskich terenówek
Niezwykle popularnymi miejskimi terenówkami są obecnie crossovery. Powstają one w oparciu o zmodernizowane podwozie aut osobowych, w którym zwiększono prześwit i zamontowano większe koła. Przykładowo, Renault Captur powstał na podwoziu Renault Clio IV, reprezentującego autosegment B. Nadwozie crossoverów najczęściej nawiązuje do stylu pięciodrzwiowego hatchbacka. Zdarzają się także wyjątki: luksusowe BMW X6 ma nadwozie, stylizowane na coupé. Duża część crossoverów w ogóle nie posiada napędu na cztery koła, a pod ich maskami montowane są oszczędne, miniaturowe silniki, jak np. jednostki 0.9 TCe w autach francuskich. Rozwiązanie takie stosuje się po to, aby samochód był maksymalnie oszczędny i tani. Popularne crossovery to Dacia Duster, Suzuki SX4, Peugeot 2008 i Toyota RAV 4.

Kolejną odmianą miejskich terenówek są uterenowione kombi. Okazują się one bardziej funkcjonalne od crossoverów, gdyż oferują więcej miejsca w kabinie. Prekursorem takiego rozwiązania było Subaru, które w 1995 roku wprowadziło do sprzedaży model Outback, będący uterenowioną wersją Subaru Legacy. Najnowszym uterenowionym kombi, produkowanym w Europie, którego znajdziecie w ofercie między innymi dealera Carsed, jest SEAT Leon X-Perience. Od typowego Leona odróżniają je: zwiększony prześwit (o 150 mm), większy skok zawieszenia, osłony silnika i podwozia oraz nakładki z tworzywa, montowane na nadkolach i pod progami, upodabniające auto do prawdziwej terenówki. Samochód ma także dołączany napęd na cztery koła Haldex. Takie rozwiązanie pozwala oszczędzać paliwo, gdyż napęd na obie osie załącza się tylko w razie potrzeby. Z podobnego rozwiązania korzystają uterenowione Volvo V60 Cross Country. Inne, popularne uterenowione kombi, to Škoda Octavia Scout, Citroën C5 CrossTourer czy VW Passat Allroad. Ten typ auta spotykany jest także w klasie samochodów najbardziej luksusowych. Przykładem mogą być BMW Serii7 i Lexus LS.

Trzecią odmianą miejskich terenówek są malutkie auta, wywodzące się z japońskiego segmentu minisamochodów, zwanych key cars. Takim czterokołowcem jest np. Suzuki Jimny, sprzedawany w Kraju Kwitnącej Wiśni w wersji z silnikiem o pojemności 0.6 l. W innych państwach oferowane są mocniejsze jednostki. Miniaturowy samochodzik także może być wyposażony w napęd 4×4.

Na niecodzienny pomysł wpadł także Fiat, który wprowadził do sprzedaży wersję popularnej, miejskiej Pandy III z napędem na wszystkie koła i mechanizmem różnicowym.

Miejskie autko terenowe to ciekawy pomysł na samochód dla aktywnych ludzi, którzy cenią oryginalny wygląd, lubią wyjechać poza miasto i oczekują wyższego poziomu bezpieczeństwa zimą oraz lepszych właściwości trakcyjnych, zwłaszcza na drogach o gorszej nawierzchni.

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Subscribe
Newsletter